A személyi számítógépek
(mobil, tablet, notebook, asztali PC) részben önállóan is működő modulokból, kisebb részegységekből, azaz alkatrészekből
épülnek fel. Minden
gép felépítése nagyon hasonló. Az alkatrészek méretében, gyártójában,
és teljesítményében van különbség. Nyilván a mobiltelefonok alkatrészei
sokkal
kisebbek, mint az asztali PC-jé, illetve két különböző mobiltelefon
gyártó cég más-más alkatrészt gyárt, így a telefonok sem egyformák.
Az egyes alkatrészek tudása, azaz teljesítménye, gyorsasága is eltérő lehet. Nézzünk egy példát:
Van két család, mindkettő
asztali számítógépet vásárol a gyerekeik számára. Az egyik családban
csak az a fontos, hogy a tanuláshoz jó legyen a gép, és főként olcsó
legyen. A másikban viszont a gyermek kérését is figyelembe véve olyan
gépet vásárolnak, ami a legújabb játékokat is jól tudja futtatni a számítógép.
Mindkét gép egy-egy összeállítás, konfiguráció.
Az egyikben olcsó, Asrock alaplap van, integrált, azaz nem cserélhető
videókártyával, olcsó AMD processzor van benne, 8 GB memória, és egy
átlagos merevlemez, kínai tápegység, egyszerű fekete ház, 20 colos monitor,
Genius egér, billentyűzet.
A másik gépben a legújabb,
gamer MSI alaplap van egy Intel core i9 processzorral, 32 GB
memóriával, és egy dedikált (cserélhető) Nvidia GeForce RTX 3060
videókártyával. A gamer, díszes házban van még egy 1200 wattos FSP
tápegység, egy Samsung 960 pro SSD meghajtó, és egy 6 TB-os Seagate
merevlemez. Mindehhez társul egy 27 colos, IPS kijelzőjű LG monitor
gamer egérrel, billentyűzettel.
Az egyik is egy konfiguráció,
meg a másik is. Mindkettő működőképes, mindkettő tudja futtatni a
felhasználói programokat. Mindkettőben van alaplap, processzor,
memória, videókártya, háttértár. Viszont az alkatrészek minősége,
gyorsasága, és teljesítménye eltér egymástól. Ennek megfelelően az áruk is jelentősen különbözik.
Tehát ahány gép, annyi konfiguráció.
A saját konfigurációnkat a pénztárcánk, az igényünk határozza meg.
Mobilból, tabletből, notebookból is vehetünk olcsóbbat, drágábbat.
Ettől függetlenül minden gép hasonló feladatokat tud ellátni, csak nem
mindegy, hogy milyen gyorsan, és milyen minőségben. Ha két számítógép hasonló feladatok ellátására képes, akkor azok kompatibilisek egymással.
A gépek általános felépítése

Minden számítógép lelke az alaplapon helyet foglaló központi egység. Ez a gép "agya". Két alkatrészből áll:
- processzor (CPU)
- memória (RAM)
Az alaplap ezeket az
alkatrészeket szolgálja ki. Az alplapra külső portok (kapuk), és belső
csatlakozók vannak forrasztva. Ezeken keresztül kapcsolódik minden
alkatrész és berendezés, azaz periféria a központi egységhez, azaz a processzorhoz és a memóriához.
Vannak olyan alkatrészek, berendezések, azaz perifériák, amelyek a
gépházon belül vannak, és olyanok, amelyek a gépházon kívül láthatóak.
Periféria = belső és külső alkatrész, berendezés
Minden áramkör az alaplapon található, ide fut össze minden, és az
alaplapnak saját vezérlése is van. Mégis ez a fontos alkatrész csak kiszolgáló szerepet tölt be. Az ábrán alul jól láthatók a portok is:
Ez egy asztali (desktop) PC alaplapja:
Ez egy notebook alaplapja:
Ez egy tableté:
Ez pedig egy mobiltelefoné:
Minden alaplap gyártó cégnek van belépő szintű, közepes teljesítményű és felszereltségű, és gamer
(gémer = játékos), azaz nagy teljesítményű modellje. Hiába
veszünk drága processzort és gyors memóriát, ha az alaplapunk belépű
szintű. Ebben az esetben a PC-nk nem lesz gyors, és a teljesítménye a
gyenge alaplaphoz igazodik.
Az alaplapban lehetnek beforrasztott, integrált, azaz nem cserélhető modulok, és lehetnek dedikált,
csatlakoztatható, cserélhető egységek is. Ezeknek a csatoló kártyáknak
az a feladata, hogy a perifériákat összekössék az alaplapon keresztül a
központi egységgel:
- Hálózati kártya (ide csatlakozik az internet vagy a belső hálózat UTP kábele)
- Hangkártya (ide csatlakozhat a hangszóró, fülhallgató, mikrofon, lejátszók, hangszerek, erősítők)
- Videókártya, azaz VGA (ide csatlakozhat a monitorunk, akár több is), VGA = Video Graphic Adapter
A videókártya felel a kép
minőségéért. Saját processzora és memóriája is van. Minél drágább,
annál nagyobb teljesítményű. Az ára millió felett is lehet. Két nagy
gyártó cég van: Az AMD ATI Radeon kártyákat gyárt, az NVIDIA pedig Geforce modelleket:
A központi egység - processzor
CPU = Central Processing
Unit = központi feldolgozó egység =
mikroprocesszor = processzor = proci
A világ két legnagyobb processzorgyártó cége:
INTEL (Integrated Electronics)
AMD (Advenced Micro Device)
1974 óta létezik. Kezdetben egy magos volt és kis
teljesítményű. Nem volt képes párhuzamosan feladatokat
végrehajtani. Ma már minden processzor gyors, több magos, így egyszerre
egy időben több feladatot is el tud végezni.
A szoftvereket, alkalmazásokat, azaz a programokat programozók készítik
különleges, programíró programok segítségével. A programokban
utasítások, parancsok találhatók különböző programnyelveken (Pascal,
Python, C, C#, C++, PhP, Java, Javascript...). Az elkészült programot
feltelepítik a számítógépekre. Ezeket aztán a felhasználók elindítják,
használják.
A processzor feladata az, hogy a programokban található utasításokat, parancsokat végrehajtsa a programozó elgondolása szerint. Ezeket az utasításokat a memóriából kapja csomagban, blokkokban. Ha a processzornak adatokkal is kell dolgoznia, akkor azokat is a memóriából tölti be az utasításokkal együtt. A
processzor az utasításokat és az adatokat átalakítja kettes
számrendszerbeli számokká, és azokkal matematikai műveleteket végez.
Miután végzett, az eredményt visszatölti a memóriába, és betölti onnan
a következő blokkot. Ez így megy egészen addig, amíg mindennel nem
végzett, vagy addig, amíg a felhasználó be nem zárja a programot.
A processzor legfontosabb jellemzője a gyorsasága. A CPU belsejében van egy órajel generátor
nevű alkatrész. Ez elektromos jeleket, impulzusokat állít elő. Amikor
egy jelet generál, akkor a processzor egy pillanatnyi áramlöketet kap, és elvégez egy darab
matematikai műveletet, aztán szünet. Minél gyorsabban tud jelet
előállítani az órajel generátor, annál gyorsabb lesz a műveletvégzés.
Az elektromos jel tehát nem folyamatos, egyszer van, aztán nincs. Ezt elektromos rezgésnek hívjuk. A rezgést a Hertz mértékegységgel tudjuk mérni.
1 Hz = 1 rezgés 1 másodperc alatt (herc)
1 KHz = 1000 rezgés 1 másodperc alatt (kiloherc)
1 MHz = 1 millió rezgés per másodperc (megaherc)
1 GHz = 1 milliárd rezgés másodpercenként (gigaherc)
Az első processzorok pár megahercesek voltak, és egy magjuk volt.
2005-ig úgy növelték a processzorok teljesítményét, hogy egyre nagyobb
rezgésszámot értek el. Voltak 4 GHz feletti modellek. Ezek nagyon
melegedtek. A megoldás a több mag alkalmazása. Így nem kell nagy
rezgészszámot előállítani. Több mag, alacsony rezgésszám = nagyobb
teljesítmény.
Minden processzort hűteni kell, mert a rezgés miatt melegszik. Vannak passzív hűtések (csak hűtőborda, hőcső), léghűtések ventillátorokkal, és vízhűtések radiátorokkal.
A központi egység - memória
Az emberi memória
feladata az, hogy emlékeket tároljon életünkből. A számítógép memóriája
is egy tároló, de nem hosszútávú, mint az emberi emlékezet. Amikor
bekapcsoljuk a számítógépünket, akkor a következő folyamat zajlik le
egyszerűen modellezve:
- A gép áram alá
kerül, és az alaplapon, a BIOS chip-ben lefut egy apró kis program. Ez
a szoftver leellenőrzi, hogy gépünk minden fontos alkatrésze elérhető,
és működőképes.
- Ezután a BIOS
programja betölti a RAM memóriába az operációs rendszer (Windows,
Android, IOS) indító fájljait, és ezzel átadja a gép vezérlését az
operációs rendszernek.
- Az operációs
rendszer teljesen betöltődik, azaz a rendszer futtatható programfájljai
teljesen betöltődnek a memóriába, és működni kezdenek, azaz
folyamatosan futnak. Ezért kis idő múlva a felhasználó előtt megjelenik
az Asztal felülete az ikonokkal, Start menüvel.
- A háttérben, észrevétlenül is elindulnak alkalmazások. Például a vírusirtó szoftverek. Ezek is a memóriába töltődnek be, és folyamatosan futnak a háttérben.
- A programok, és
maga az operációs rendszer is a háttértárólókon, meghajtókon vannak
(merevlemez, SSD, DVD, SD kártya). Itt akár évekig is eltárolhatjuk
őket a gép bekapcsolása nélkül. Ezek a tárolók tartósak. Kikapcsolás
után is megőrzik tartalmukat.
- A felhasználó
elindít programokat. Például képeket nézeget, zenét hallgat, és közben
internetezik vagy leckét ír. A képnézegető program betöltődik a
memóriába a meghajtóról, és az a kép is, amit éppen néz, a zenelejátszó
szoftver is betöltődik a memóriába, és az a zene is, amit éppen
hallgat. A böngészőprogram is betöltődik a memóriába, és az a weboldal
is, amit éppen megnéz, illetve az a szövegszerkesztő program is
betöltődik a memóriába, amivel a leckét írja. Tehát az operációs
rendszer futtatható része, és a felhasználó által elindított összes
szoftver, és az azokhoz tartozó adat mind a meghajtókról töltődik be a
memóriába, és ott tárolódik ideiglenesen.
- A processzor a
memóriából kivesz programblokkokat, és az azokban található
utasításokat végrehajtja, azaz futtatja, működteti a szoftvereket. Ha
végzett egy blokkal, akkor azt visszaküldi a memóriába, és újabbat tölt
be magának. Ez az adatcsere a processzor és a memória között folyamatos, és nagyon gyors.
- Ha a felhasználó
kikapcsol, bezár egy programot, akkor az eltűnik a memóriából, azaz
törlődik onnan. A háttértáron, meghajtón viszont továbbra is
megtalálható, mert a felhasználó bármikor elindíthatja újra.
- Ha a felhasználó
annyi programot indít el, hogy a memória megtelik teljesen, akkor a
számítógép lefagy, azaz részlegesen, vagy teljesen működésképtelenné
válik. Előfordulhat, hogy nem reagál az egerezésre és a billentyűkre
sem.
- Ha a felhasználó
végül leállítja az operációs rendszert, akkor a központi memória
teljesen kiürül, és a gép kikapcsol. Ha van egy pillanatnyi áramszünet,
akkor a memória tartalma szintén törlődik.
Ha a memória modul
meghibásodik, akkor működés közben is kihagy, egyes szoftverek
törlődhetnek, ilyenkor megjelenik egy kék felületen lévő fehér színű
figyelmeztető szöveg, és a gép újraindul. Ezt nevezzük "kék halálnak".
A lefagyásból többféleképpen megpróbálhatjuk kihozni a gépet:
- Alt + F4 billentyű = Az egyes, futó programok ablakainak bezárása.
- Ctrl + Alt + Delete = A Feladatkezelő elindítása, itt pedig a programok leállítása.
- Reset gomb a gépházon = A merevlemez kivételével mindentől elvesszük az áramot egy pillanatra, és a gép újraindul.
- A gépház Power gomjának (be / ki) folyamatos nyomvatartására (4 másodperc) a gép kikapcsol.
központi operatív tár = központi memória = véletlen elérésű memória = Random Access Memory = RAM
A memóriák legfontosabb tulajdonsága a kapacitás, azaz a tároló képesség. Tehát az, hogy mennyi adatot tud ideiglenesen tárolni egy memória modul egyszerre. Ezt ma már gigabájtban mérjük. Vannak 1-2-4-8 és 16 Gb-os modulok is. Általában párban vesszük őket, és most éppen a DDR4-es szabványú memóriák a használatosak.
Vannak olyan memóriák is, amelyek kikapcsolás után is megőrzik a tartalmukat. Ilyen az alaplapon található BIOS chip is. Ezeket a hosszútávú memóriákat elsősorban adattárolás céljára használják. Ilyen a pendrive, az SSD meghajtó, és az SD kártya is. Ezeket összefoglaló néven FLASH memóriáknak is szokták nevezni.
Kiszolgáló berendezések:
- alaplap (minden ide csatlakozik, itt fut össze)
- gépház (az alkatrészeket ebbe szerelik bele)
- hűtések (a processzort, az alaplapot, a videókártyát, a gépházat hűtik)
- tápegység
A tápegység a gépházon belül (asztali gép) és kívül (notebook) is lehet. Feladata a gép áramellátása. A 220 voltos váltóáramot átalakítja 5, 9, és 12 voltra. Ez az emberre nem veszélyes. Ennek ellenére soha ne nyúlj működő számítógép belsejébe! Kikapcsolás után érdemes kihúzni a a tápkábelt is, ha szerelni kell!
|